Stappenplan

Als je dakloos wordt of bent is het lastig om in betere omstandigheden te komen. Veel mensen vragen ons welke stappen moet ik nemen? In welke volgorde? Hier kan je lezen wat je als Amsterdamse dakloze kan ondernemen om je situatie te verbeteren. De volgorde is belangrijk omdat elke opvolgende stap pas kan als de eerste is afgerond.

I. Zorg voor een inschrijfadres

Een zogenoemd briefadres in de Basisregistratie Personen van de gemeente Amsterdam. Je hebt hiertoe drie mogelijkheden:

  1. Bij recht op een bijstandsuitkering wordt het briefadres verstrekt door de sociale dienst (WPI)  op de Jan van Galenstraat 323b te Amsterdam.
  2. Bij recht op een UWV-uitkering (ZW,WW,Wajong, WIA) en een verblijf in de maatschappelijk opvang, dan kan je een briefadres aanvragen bij HVO-Querido. Afspraak dwingend telefoons maken onder 0800/0201070.
  3. Lukt dit alles niet dan kunt je je onder voorwaarden inschrijven bij ons. Regels en voorwaarden vind u hier.

II. Vraag een uitkering aan

  • Bij recht op WW of ZW ga je naar het UWV of meld je aan per internet. Bij een digitale aanmelding heb je jouw BSN nodig en je DigiD codes.
  • Bij op bijstand ga je persoonlijk naar de Sociale Dienst (WPI) afdeling bijzondere doelgroepen aan de Jan van Galenstraat 323 b. Zij zijn open op Maandag, Dinsdag, Donderdag en Vrijdag van 9.30 tot 12.30.

III. krijg toegang tot de maatschappelijke opvang

Bij de Sociale Dienst (WPI) afdeling bijzondere doelgroepen aan de Jan van Galenstraat 323b kunt je aangeven dat je dakloos bent en je laten screenen voor de toegang maatschappelijk opvang. Zij zijn open op Maandag, Dinsdag, Donderdag en Vrijdag van 9.30 tot 12.30.

IV. Vraag een ziekteverzekering aan

Vraag direct uw ziekteverzekering aan. Als u dat niet binnen 3 maanden doet dan krijgt u elk kwartaal een boete van 350 euro. Dus, direct aanmelden voor de basisverzekering. Krijgt u een uitkering dat heeft u recht op de goedkopere collectieve zorgverzekering van DWI/Achmea.

V. Zorgtoeslag aanvragen

Is het DigiD geactiveert vraag dan gelijk uw zorgtoeslag aan op mijn toeslagen.nl. In de regel duurt het regelen van de toeslag van de aanvraag tot eerste betaling 6 tot 8 weken. Een DigiD code aanvragen kan alleen op internet. Wij kunnen je daarbij ondersteunen. De activeringscode word binnen 5 dagen per post op het ingeschreven briefadres toegezonden

VI. Inschrijven bij woningnet stadsregio Amsterdam

Als je nog niet ingeschreven bent schrijf je dan in bij woningnet stadsregio Amsterdam. De inschrijving kost eenmalig 50 euro, en dan elke jaar 10 euro voor de verlenging. Zonder inschrijving bij woningnet is het zo goed als onmogelijk een legale woonruimte in Amsterdam te vinden. Antikraak is nog een andere mogelijkheid, maar dat is aan vele regels gebonden (geen kinderen, geen honden, geen muziek, noem maar op).

VII. Schulden?

Bij schulden meldt je aan bij de schuldhulpverlening in het stadsdeel waar je veel verblijft en krijg de ondersteuning die je nodig hebt.